Evaluation of Competencies in Basic Life Support in Mobile Emergency Service
DOI:
https://doi.org/10.52572/revchronosurg.v1i1.9Keywords:
Evaluation, Permanent Education, Competences, Urgency, Prehospital, Popular Health EducationAbstract
Objective: to report the experience of diagnostic evaluation of competencies in basic life support provided by SAMU drivers and nursing technicians, in Fortaleza. Methodology: a descriptive study, with a qualitative approach, of the type of experience report on competencies evaluation carried out with 193 professionals, in order to verify their technical competencies on basic life support, in February 2015, in 3 stations, contemplating the attendance to the trauma, cardiopulmonary resuscitation and safety procedures. Results: 130 professionals participated (67.4% of the total); 63 were not available for evaluation. Those who attended completed a total of 368 evaluations, as some did not perform the three station (called for occurrences, withdrawals and resistance); only 27 (20.8%) obtained a satisfactory concept in all station and 73 (56.1%) obtained satisfactory only in one or no station. Better qualification of the drivers was perceived, in relation to the nursing technicians. Critical incidents were observed in the diagnostic evaluation. Final considerations: the weaknesses of the service were evidenced in the technical-administrative scope (forms of care and work flows), but also in the affective-attitudinal, personal or interpersonal aspects. As a consequence, a total reformulation of educational processes was planned in the implementation of permanent education in the service.
Downloads
References
Núcleo de Educação Permanente. Legislação SAMU 192 - Regional Fortaleza [Internet]. 2019 [cited 2021 Apr 16]. Available from: https://samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/o-samu-192-fortaleza/nucleo-de-ensino/legislacao
Núcleo de Educação Permanente. O SAMU 192 - Regional Fortaleza [Internet]. 2019 [cited 2021 Apr 16]. Available from: https://samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/o-samu-192-fortaleza
Farah BF. Educação Continuada/Permanente, Avaliação de Desempenho, Processo Demissional [Internet]. Juiz de Fora; 2016 [cited 2021 May 27]. Available from: https://www.ufjf.br/admenf/files/2019/03/Aula-9-Educação-continuadapermanente-avaliação-de-desempenho-processo-demissional.pdf
Brasil M da SS de G do T e da E na SD de G da E em S. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde [Internet]. Série B. Textos Básicos de Saúde Série Pactos pela Saúde 2006, v. 9. Brasília: Ministério da Saúde; 2009 [cited 2021 Apr 16]. 64 p. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pacto_saude_volume9.pdf
Brasil M da S. Portaria GM/MS No 1996, de 20 de agosto de 2007 [Internet]. 2007 [cited 2021 Apr 16]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2007/prt1996_20_08_2007.html
Peixoto LS, Gonçalves LC, Costa TD da, Tavares CM de M, Cavalcanti ACD, Elaine Antunes Cortez. Educação permanente, continuada e em serviço: desvendando seus conceitos. Enferm Glob [Internet]. 2013 [cited 2021 Apr 16];29:324–40. Available from: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n29/pt_revision1.pdf
Miccas FL, Batista SHS da S. Educação permanente em saúde: metassíntese. Rev Saude Publica [Internet]. 2014 [cited 2021 Apr 16];48(1):170–85. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-89102014000100170&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Lopes SRS, Piovesan ÉT de A, Melo L de O, Pereira MF. Potencialidades da educação permanente para a transformação das práticas de saúde. Com Ciências Saúde [Internet]. 2007 [cited 2021 Apr 16];18(2):147–55. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-484725
Berbel NAN. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semin Ciências Sociais e Humanas [Internet]. 2011 [cited 2021 Apr 16];32(1):25–40. Available from: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326
Alves MNT, Marx M, Bezerra MMM, Landim JMM. Metodologias Pedagógicas Ativas na Educação em Saúde. ID line Rev Psicol [Internet]. 2017 [cited 2021 Apr 16];10(33):339–46. Available from: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/659
Ruoff AB, Kahl C, Oliveira SN de, Melo LV de, Andrade SR de, Prado ML do. Aprendizagem Experiencial e Criação do Conhecimento: aplicações em enfermagem. REME Rev Min Enferm [Internet]. 2016 [cited 2021 Apr 16];20:e986. Available from: http://reme.org.br/artigo/detalhes/1122
Pisciottani F, Ramos-Magalhães C, Figueiredo AE, Pisciottani F, Ramos-Magalhães C, Figueiredo AE. Efeitos da aplicação periódica da simulação in situ para educação permanente em ressuscitação cardiopulmonar no contexto da hemodiálise. Enfermería Nefrológica [Internet]. 2020 [cited 2021 Apr 16];23(3):274–84. Available from: https://www.enfermerianefrologica.com/revista/article/view/4303
Haddad J, Roschke MA, Davini MC. Proceso de Trabajo y Educacion Permanente de Personal de Salud: reorientacion y tendencias en america latina. Educ Med Salud [Internet]. 1990 [cited 2021 Apr 16];24(2):136–204. Available from: https://www.paho.org/Spanish/EMS/7515.pdf
Almeida J de. Princípios para Educação Permanente em Serviços de Saúde [Internet]. [São Paulo]: Instituto Sírio Libanês de Ensino e Pesquisa; 2017. Available from: https://www.researchgate.net/publication/351824154_PRINCIPIOS_PARA_EDUCACAO_PERMANENTE_EM_SERVICOS_DE_SAUDE
Brito M do ST. Norma e critério de desempenho como parâmetros da avaliação da Aprendizagem. Estud em Avaliação Educ [Internet]. 1997 [cited 2021 Apr 16];(15):135–98. Available from: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2276
Braccialli LAD, Raphael HS, Chirelli MQ, Oliveira MAC de. Avaliação do estudante: no exercício de avaliação da prática profissional. Avaliação Rev da Avaliação da Educ Super [Internet]. 2008 [cited 2021 Apr 16];13(1):101–18. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772008000100006&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Brasil M da SS de A à S. Protocolos de Suporte Básico de Vida [Internet]. 2a. Saúde M da, editor. Brasília: Ministério da Saúde; 2016 [cited 2021 May 24]. 482 p. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/protocolo_suporte_basico_vida.pdf
Tobase L, Tomazini EAS, Teodoro SV, Piza NRG, Peres HHC. Ensino à distância na educação permanente em Urgência e Emergência. J Heal Informatics [Internet]. 2012 [cited 2021 Apr 16];4(Número Especial-SIIENF 2012):125–9. Available from: http://www.jhi-sbis.saude.ws/ojs-jhi/index.php/jhi-sbis/article/view/242
Teixeira A. Capacitação da equipe de saúde que atua nas unidades de suporte básico do samu de Florianópolis no atendimento à pacientes em parada cardiorrespiratória [Internet]. Florianópolis, SC; 2017 [cited 2021 Apr 16]. Available from: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/173115
Ciconet RM, Marques GQ, Lima MAD da S. Educação em serviço para profissionais de saúde do Serviço de Atendimento Móvel de Urgência (SAMU): relato da experiência de Porto Alegre-RS. Interface - Comun Saúde, Educ [Internet]. 2008 [cited 2021 Apr 16];12(26):659–66. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832008000300016&lng=pt&tlng=pt
El Hetti LB, Bernardes A, Gabriel CS, Fortuna CM, Maziero VG. Educação permanente/continuada como estratégias de gestão no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2013 Dec 31 [cited 2021 Apr 20];15(4):973–82. Available from: http://revistas.ufg.br/index.php/fen/article/view/24405
Silva AB, Lopes GM, Batista KMP, Castro MC da S. A educação permanente em saúde no serviço de atendimento móvel de urgência. Rev Sustinere [Internet]. 2018 [cited 2021 Apr 16];6(1):63–83. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/sustinere/article/view/31266/25720
Silva JG e, Vieira LJE de S, Pordeus AMJ, Souza ER de, Gonçalves MLC. Atendimento pré-hospitalar móvel em Fortaleza, Ceará: a visão dos profissionais envolvidos. Rev Bras Epidemiol [Internet]. 2009 [cited 2021 Apr 16];12(4):591–603. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-790X2009000400009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt
Pedrosa JI dos S. A Política Nacional de Educação Popular em Saúde em debate: (re) conhecendo saberes e lutas para a produção da Saúde Coletiva. Interface - Comun Saúde, Educ [Internet]. 2021 Nov 20 [cited 2021 May 24];25. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832021000100400&tlng=pt
Núcleo de Educação Permanente. Espiral de Princípios Educacionais do NEP SAMUFor [Internet]. 2021 [cited 2021 May 24]. Available from: https://sead.samu.fortaleza.ce.gov.br/mod/page/view.php?id=221&forceview=1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Cláudio Roberto Freire de Azevedo, Juliana Araújo de Medeiros, Julyana Gomes Freitas, Wilcilene Oliveira dos Santos, Cláudia Regina de Castro Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license maximizes the dissemination and use of licensed materials as it allows others to distribute, remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes and, although new works must give you due credit for the original creation to the author and publication by Rev. Chronos Urg. and cannot be used for commercial purposes, users do not have to license these derivative works under the same terms.