Use of Design Thinking for the Development and Construction of Educational Health Projects using Information and Communication Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52572/revchronosurg.v1i1.20

Keywords:

Design Thinking, Distance education, Innovation, Permanent Education, Information and Communications Technology (ICT)

Abstract

Objective: to report the experience of using Design Thinking as a methodological proposal for the development and construction of educational projects using Information and Communication Technologies by educators at the Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 – Regional Fortaleza. Methodology: this is a descriptive study, of a qualitative nature, based on an experience report of the use of Design Thinking by six service educators, from March to June 2020. The development and construction of educational projects occurred at a distance, through application for videoconferences, using the inspection, ideation and implementation phases of Design Thinking. Results: the use of Design Thinking increased the group's reflective and creative potential, through the use of abductive thinking associated with convergent and divergent thoughts, which culminated in the construction of self-instructional educational material. Final Considerations: this experience allowed the group to develop work base on collaborative distance learning, in order to apply, analyze, synthesize and create products in the virtual learning environment, in order to expand the service’s educational proposals for distance education, contributing thus, for better qualification of Permanent Education in the city of Fortaleza.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaúsi Frota Sá Nogueira Neves Souza, Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 - Regional Fortaleza

Cirurgiã-Dentista da Estratégia Saúde da Família do município de Fortaleza desde 2008; especialista em odontopediatria desde 1997; mestre em fisiologia desde 2008; preceptora de campo de estágio em saúde coletiva pela UNIFOR desde 2014; educadora do NEP SAMUFor desde 2018; integra o corpo de odontopediatras do Programa Criança Sorridente – Bebê Clínica do município de Fortaleza desde 2018; integra o quadro de facilitadores em processos educacionais do IMPARH desde 2019. Atua nas áreas de odontopediatria; saúde coletiva; educação permanente em saúde; educação em saúde; TICS voltadas ao processo ensino-aprendizagem e saúde pública

Daniel Vale Pereira, Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 - Regional Fortaleza

Cirurgião-Dentista da Estratégia Saúde da Família do município de Fortaleza desde 2006; especialista em Saúde Pública e Saúde da Família desde 2008; preceptor do PET de 2013-2015; educador do NEP SAMUFor desde 2019; integra o quadro de facilitadores em processos educacionais do IMPARH. Atua nas áreas de educação permanente em saúde; educação em saúde, TICS voltadas ao processo ensino-aprendizagem e saúde pública.

Cláudio Roberto Freire de Azevedo, Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 - Regional Fortaleza

Master in Health Technology and Innovation Management (IEP / HSL), he is currently a doctor at the Municipal Health Secretariat of Fortaleza (SMS), coordinating the Núcleo de Educação Permanente (NEP) of SAMU 192 - Regional Fortaleza. Specialist in Health Educational Processes (2012 and 2014), Health Care Management (2012) and Regulation in SUS (2014), all from the Instituto de Ensino e Pesquisa of Hospital Sírio Libanês (IEP / HSL), he was tutor of the specialization courses in Health Regulation (2012) and Emergency Management in Public Health (2014), all also from IEP / HSL. Former head of the Central Admissions Regulation and the SMS Audit, Evaluation and Control Team, he provided assistance in the creation of the Hospital Bed and ICU Control and Evaluation Team at the Municipal Health Secretariat of Fortaleza, in 2012, and the System Audit of the Municipal Health Secretariat of Fortaleza (SMAFor), in 2013.

From http://lattes.cnpq.br/1770263016352375

References

Cyrino LA de C. A Leitura e a Educação 3.0: demandas ubíquas para a formaçao do leitor literário. In: Anais Comunicações do 13.o Seminário Internacional de Pesquisa em Leitura e Patrimônio Cultural [Internet]. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo; 2016 [cited 2021 Jul 31]. p. 81–92. Available from: www.upf.br/editora

Pacheco JA, Sousa J, Maia IB. Conhecimento e aprendizagem na educação superior: desafios curriculares e pedagógicos no século XXI. Rev Diálogo Educ [Internet]. 2020 Jun 29 [cited 2020 May 3];20(65):528–57. Available from: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26460

Roman C, Ellwanger J, Becker GC, Silveira AD Da, Machado CLB, Manfroi WC. Metodologias Ativas de Ensino-Aprendizagem no Processo de Ensino em Saúde no Brasil: uma revisão narrativa. Clin Biomed Res [Internet]. 2017 Dec 15 [cited 2020 Apr 27];37(4):349–57. Available from: https://seer.ufrgs.br/hcpa/article/view/73911

Azevedo CRF de, Medeiros JA de. Evolução na Formação de Facilitadores para Educação Permanente pelo Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 Regional Fortaleza. Rev Chronos Urgência [Internet]. 2021 Jul 10 [cited 2021 Jul 27];1(1):e1121.10-e1121.10. Available from: https://chronos.samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/urgencia/article/view/10

Delors J, Al-Mufti I, Amagi I, Carneiro R, Chung F, Geremek B, et al. Educação: um tesouro a descobrir - Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI [Internet]. Unesco da Comissão Internacional sobre Educação. São Paulo: Cortez Editora; 1998 [cited 2020 Apr 26]. 288 p. Available from: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf

Brasil M da S. Portaria GM/MS No 1863, de 29 de setembro de 2003 [Internet]. 2003 [cited 2020 Apr 15]. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2003/prt1863_26_09_2003.html

Matos EM de O, Oliveira CCS, Souza TF da S, Nascimento M da C, Souza TG dos S. A importância da atuação do Cirurgião-Dentista na Atenção Básica no Sistema Único de Saúde (SUS): uma revisão bibliográfica. Brazilian J Heal Rev [Internet]. 2020 May 12 [cited 2020 Apr 27];3(3):4383–95. Available from: http://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/9905/8321

Linhares CF. Inter-Relações Entre o Processo Criativo da Publicidade Brasileira e a Metodologia do Design Thinking. Blucher Des Proc [Internet]. 2019 Nov [cited 2020 Apr 27];6(4):280–9. Available from: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/33625

Duarte AR. Design Thinking na Educação. Blucher Des Proc [Internet]. 2019 [cited 2020 Apr 27];6(1):763–77. Available from: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/29956

Paiva ED, Zanchetta MS, Londoño C. Inovando no pensar e no agir científico: o método de Design Thinking para a enfermagem. Esc Anna nEry [Internet]. 2020 [cited 2020 Apr 27];24(4):e20190304. Available from: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2019-0304

McLaughlin JE, Wolcott MD, Hubbard D, Umstead K, Rider TR. A qualitative review of the design thinking framework in health professions education. BMC Med Educ [Internet]. 2019 Dec 4 [cited 2020 Apr 27];19(1):98. Available from: https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-019-1528-8

Reche MM, Janissek-Muniz R. Inteligência Estratégica e Design Thinking: Conceitos Complementares, Sequenciais e Recorrentes para Estratégia Inovativa. Futur Stud Res J Trends Strateg [Internet]. 2018 Apr 1 [cited 2020 Apr 27];10(1):82–108. Available from: https://www.revistafuture.org/FSRJ/article/view/325

Brown T. Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias design thinking. Rio de Janeiro: Elsevier Editora; 2010. 249 p.

Santos PVS, De Lima NVM, De Oliveira TCT, Pinheiro FA. A Metodologia Design Thinking: estratégia gerencial para empreendimentos. Rev Latino-Americana Inovação e Eng Produção [Internet]. 2017 Dec 26 [cited 2020 Apr 27];5(8):25. Available from: http://revistas.ufpr.br/relainep/article/view/55490

Benz IE, Magalhães CF de. TRANSDISCIPLINARIDADE PARA SE ENTENDER O DESIGN THINKING. Blucher Des Proc [Internet]. 2016 Dec [cited 2020 Apr 27];2(9):1403–15. Available from: http://www.proceedings.blucher.com.br/article-details/24355

Gottlieb M, Wagner E, Wagner A, Chan T. Applying Design Thinking Principles to Curricular Development in Medical Education. Ilgen J, editor. AEM Educ Train [Internet]. 2017 Jan [cited 2020 Apr 27];1(1):21–6. Available from: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30051004

Picanço CT. Uma Metodologia para Melhoria de Processos Baseada em Design Thinking [Internet]. [Recife]: Universidade Federal de Pernambuco; 2017 [cited 2020 Apr 27]. Available from: www.cin.ufpe.br/~posgraduacao

Valdati A de B, Prim MA, Panisson C, Dandolini GA, Souza JA de. A Utilização do Design Thinking para Promover a Inovação Social. In: Anais do VII Congresso Internacional de Conhecimento e Inovação – ciki [Internet]. Foz do Iguaçi: Universidade Federal de Santa Catarina; 2017 [cited 2020 Apr 27]. p. 15. Available from: https://proceeding.ciki.ufsc.br/index.php/ciki/article/view/257

Brasil M da SS de G do T da E na SD de G da E na S. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? [Internet]. 1a ed. rev. Brasília: Ministério da Saúde; 2018 [cited 2020 May 3]. 73 p. Available from: www.saude.gov.br/sgtes

Farias QLT, Rocha SP, Cavalcante ASP, Diniz JL, Ponte Neto OA DA, Vasconcelos MIO. Implicações das tecnologias de informação e comunicação no processo de educação permanente em saúde. Rev Eletrônica Comun Informação e Inovação em Saúde [Internet]. 2017 Dec 31 [cited 2020 Apr 27];11(4):11. Available from: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1261

Bernardes AG, Nunes JA. Território e Sistemas Vitais na Saúde. Rev P e Psique [Internet]. 2018 Jun 30 [cited 2020 Apr 27];8(2):46. Available from: https://seer.ufrgs.br/PolisePsique/article/view/74029

Côrtes Júnior JC de S, Souza MCA de, Vilagra MM, Côrtes PP de R, Vilagra SMBW, Tempski PZ, et al. Design Thinking na Reestruturação do Sistema de Avaliação de Disciplina em um Curso de Medicina. Rev Bras Educ Med [Internet]. 2020 [cited 2020 Apr 27];44(4):e118. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-55022020000400402&tlng=pt

Bacich L, Moran J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática [recurso eletrônico] [Internet]. e-PUB. Porto Alegre: Penso; 2018 [cited 2020 Apr 27]. 430 p. Available from: https://curitiba.ifpr.edu.br/wp-content/uploads/2020/08/Metodologias-Ativas-para-uma-Educacao-Inovadora-Bacich-e-Moran.pdf

Pinto LBF. Resenha: Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Rev Formação e Prática Docente [Internet]. 2020 Oct 14 [cited 2020 Apr 27];0(4):89–91. Available from: http://www.revista.unifeso.edu.br/index.php/revistaformacaoepraticaunifeso/article/view/2216

Eufrásio Junior NL. O Processo de Construção de Materiais Educacionais Digitais na Educação Corporativa em Contexto Hospitalar. Redin - Rev Educ Interdiscip [Internet]. 2019 Dec 19 [cited 2020 Apr 27];8(1):12. Available from: https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1510

Published

2021-08-01

How to Cite

1.
Souza TFSNN, Pereira DV, Azevedo CRF de. Use of Design Thinking for the Development and Construction of Educational Health Projects using Information and Communication Technologies. Rev. Chronos Urg. [Internet]. 2021 Aug. 1 [cited 2024 Dec. 4];1(1):e1121.20. Available from: https://chronos.samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/urgencia/article/view/20

Most read articles by the same author(s)