Clinical Simulation as a Strategy for the Implementation of Permanent Education in Mobile Emergency Care Service
DOI:
https://doi.org/10.52572/revchronosurg.v1i1.25Keywords:
Urgency, Realistic Simulation, Pre-hospital care, Permanent Education, Active Methodologies, MotivationAbstract
The Núcleo de Educação Permanente (NEP) of Serviço de Atendimento Móvel de Urgência de Fortaleza (SAMUFor), in the process of implementing Permanent Education, started using the Clinical Simulation (CS) methodology. Objective: to report the experience of using the realistic simulation methodology as a strategy to improve adherence and reduce evasion in educational activities at NEP SAMUFor. Methodology: this is a descriptive and qualitative study, based on an experience report, of a training in advanced life support within a continuing education strategy, as part of a Permanent Education perspective at SAMUFor. Results: of the 13 students, one dropped out, claiming it was difficult to follow the course. The others were present and eight students completed the training with a Satisfactory concept for certification. The students' perceptions about the quality of the course were clearly positive, emphasizing motivation for other courses in the same format and theme and for contribute to the institution's growth. Final considerations: the study indicates that the adoption of RS, applied by educators who have specific and necessary skills to make the student active in the teaching-learning process, can motivate them, improve adherence and reducing evasion in educational processes.
Downloads
References
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão do Trabalho e da Educação na Saúde. Departamento de Gestão da Educação na Saúde. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? [Internet]. 1a ed. rev. Brasília: Ministério da Saúde; 2018 [citado 5º de fevereiro de 2022]. 73 p. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_educacao_permanente_saude_fortalecimento.pdf
Azevedo CRF de, Medeiros JA de. Evolução na Formação de Facilitadores para Educação Permanente pelo Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 Regional Fortaleza. Rev Chronos Urgência [Internet]. 2021 Jul 10 [citado 5º de fevereiro de 2022];1(1):e1121.10. Disponível em: https://chronos.samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/urgencia/article/view/10
NEPSAMUFor N de EP do S 192 RF. Normas de Conduta Técnica e Gestora para Profissionais do SAMU 192 – Regional Fortaleza: Regimento Interno SAMUFor [Internet]. Vol. 1. Fortaleza: SMS Fortaleza; 2016 [citado 5º de fevereiro de 2022]. 158 p. Disponível em: https://samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/repositorio-institucional/download/2-normas-de-conduta-tecnica-e-gestora/82-regimento-interno-samufor
Paniza MDR, Cassandre MP, Senger CM. Os Conflitos sob a Mediação do Laboratório de Mudança: Uma Aprendizagem Expansiva. Rev Adm Contemp [Internet]. 2018 Apr [citado 5º de fevereiro de 2022];22(2):271–90. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552018000200271&lng=pt&tlng=pt
Larsen DP, Wesevich A, Lichtenfeld J, Artino AR, Brydges R, Varpio L. Tying knots: an activity theory analysis of student learning goals in clinical education. Med Educ [Internet]. 2017 Jul [citado 5º de fevereiro de 2022];51(7):687–98. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/medu.13295
Bok HGJ, de Jong LH, O’Neill T, Maxey C, Hecker KG. Validity evidence for programmatic assessment in competency-based education. Perspect Med Educ [Internet]. 2018 Dec 14 [citado 5º de fevereiro de 2022];7(6):362–72. Disponível em: http://link.springer.com/10.1007/s40037-018-0481-2
Azevedo CRF de, Medeiros JA de, Freitas JG, Santos WO dos, Lima CR de C. Avaliação de Competências em Suporte Básico de Vida em Serviço de Atendimento Móvel de Urgência. Rev Chronos Urgência [Internet]. 2021 Jun 5 [citado 5º de fevereiro de 2022];1(1):e1121.9. Disponível em: https://chronos.samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/urgencia/article/view/9
McClelland DC. Testing for competence rather than for “intelligence.” Am Psychol [Internet]. 1973 [citado 5º de fevereiro de 2022];28(1):1–14. Disponível em: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/h0034092
Durand T. L’alchimie de la compétence. Barthélemy J, Denis J-P, editors. Rev Française Gest [Internet]. 2015 Nov 18 [citado 5º de fevereiro de 2022];41(253):267–95. Disponível em: http://rfg.revuesonline.com/10.3166/RFG.160.261-292
Wong S-C. Competency Definitions, Development and Assessment: A Brief Review. Int J Acad Res Progress Educ Dev [Internet]. 2020 Sep 24 [citado 5º de fevereiro de 2022];9(3):95–114. Disponível em: https://hrmars.com/journals/papers/IJARPED/v9-i3/8223
Ghezzi JFSA, Higa E de FR, Lemes MA, Marin MJS. Strategies of active learning methodologies in nursing education: an integrative literature review. Rev Bras Enferm [Internet]. 2021 [citado 5º de fevereiro de 2022];74(1). Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672021000100303&tlng=en
Scalabrini Neto A, Fonseca A da S, Brandão CFS. Simulação Realística e Habilidades na Saúde. Rio de Janeiro: Atheneu; 2017. 230 p.
Quilici. Simulação clínica: do conceito à aplicabilidade. São Paulo: Editora Atheneu; 2012. 192 p.
Nascimento J da SG, Oliveira JLG de, Alves MG, Braga FTMM, Góes F dos SN de, Dalri MCB. Debriefing methods and techniques used in nursing simulation. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2020 [citado 5º de fevereiro de 2022];41(0):e20190182. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/fjCyqcxZmZk87vcVfr9QPXy/?lang=pt
Ferreira RPN, Guedes HM, Oliveira DWD, Miranda JL de. Simulação realística como método de ensino no aprendizado de estudantes da área da saúde. Rev Enferm do Centro-Oeste Min [Internet]. 2018 Jul 16 [citado 5º de fevereiro de 2022];8(0):e2508. Disponível em: http://seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/2508
Lewis KL, Bohnert CA, Gammon WL, Hölzer H, Lyman L, Smith C, et al. The Association of Standardized Patient Educators (ASPE) Standards of Best Practice (SOBP). Adv Simul [Internet]. 2017 Dec 27 [citado 5º de fevereiro de 2022];2(1):10. Disponível em: http://advancesinsimulation.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41077-017-0043-4
Bajaj K, Meguerdichian M, Thoma B, Huang S, Eppich W, Cheng A. The PEARLS Healthcare Debriefing Tool. Acad Med [Internet]. 2018 Feb [citado 5º de fevereiro de 2022];93(2):336. Disponível em: http://journals.lww.com/00001888-201802000-00042
Junior GAP, Guedes HTV. Simulação em saúde para ensino e avaliação: conceitos e práticas [Internet]. 1a Ed. (ABEM) AB de EM, editor. São Carlos: Editora Cubo; 2021 [citado 5º de fevereiro de 2022]. 254 p. Disponível em: http://doi.editoracubo.com.br/10.4322/978-65-86819-11-3
Merhy EE, Baduy RS, Seixas CT, Almeida DE da S, Júnior HS. Avaliação compartilhada do cuidado em saúde: Surpreendendo o instituído nas redes [Internet]. Rio de Janeiro: Hexis Editora; 2016 [citado 5º de fevereiro de 2022]. 448 p. Disponível em: https://editora.redeunida.org.br/project/politicas-e-cuidados-em-saude-livro-1-avaliacao-compartilhada-do-cuidado-em-saude-surpreendendo-o-instituido-nas-redes/
Costa GOF da, Rocha HAL, Moura Júnior LG de, Medeiros FDC. Taxonomia dos objetivos educacionais e as teorias de aprendizagem no treinamento das técnicas cirúrgicas laparoscópicas em ambiente de simulação. Rev Col Bras Cir [Internet]. 2018 Oct 18 [citado 5º de fevereiro de 2022];45(5):e1954. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-69912018000500400&lng=pt&tlng=pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Gabriel dos Santos Dias Soares, Cláudio Roberto Freire de Azevedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
This license maximizes the dissemination and use of licensed materials as it allows others to distribute, remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes and, although new works must give you due credit for the original creation to the author and publication by Rev. Chronos Urg. and cannot be used for commercial purposes, users do not have to license these derivative works under the same terms.