Evolution in the Formation of Facilitators for Permanent Education by the Núcleo de Educação Permanente of SAMU 192 Regional Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52572/revchronosurg.v1i1.10

Keywords:

Training of Facilitators, Permanent Education, Urgency, Prehospital

Abstract

Objective: this study aims to present the evolution of methodological changes in the training of professionals for permanent health education. Methodology: this is a descriptive study, of a qualitative nature, based on documentary analysis on the Training of Tutors and Facilitators in Permanent Education in Health at SUS, carried out by the Núcleo de Educação Permanente of SAMU 192 Regional Fortaleza since January 2013, training health professionals to facilitate permanent education in their services. Results: the training went through five phases over time, integrating itself as an educational activity of the Municipal Health Secretariat of Fortaleza and driving the construction of the Municipal Plan for Permanent Education in Health. Final considerations: an evolution in the methodological approach was noticed and in the emphasis on learning, from a more technical training, to the implementation of Permanent Education in Health in the service, to an individual reflective training, a reflection of the subject as a promoter of changes wherever he is. It started to promote the development of the skills of learning to learn, of autonomy and collaborative learning, to promote creativity and, mainly, to “learn to Be in order to be with others as one is with oneself”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudio Roberto Freire de Azevedo, Núcleo de Educação Permanente of SAMU 192 Regional Fortaleza

Master in Health Technology and Innovation Management (IEP / HSL), he is currently a doctor at the Municipal Health Secretariat of Fortaleza (SMS), coordinating the Núcleo de Educação Permanente (NEP) of SAMU 192 - Regional Fortaleza. Specialist in Health Educational Processes (2012 and 2014), Health Care Management (2012) and Regulation in SUS (2014), all from the Instituto de Ensino e Pesquisa of Hospital Sírio Libanês (IEP / HSL), he was tutor of the specialization courses in Health Regulation (2012) and Emergency Management in Public Health (2014), all also from IEP / HSL. Former head of the Central Admissions Regulation and the SMS Audit, Evaluation and Control Team, he provided assistance in the creation of the Hospital Bed and ICU Control and Evaluation Team at the Municipal Health Secretariat of Fortaleza, in 2012, and the System Audit of the Municipal Health Secretariat of Fortaleza (SMAFor), in 2013.

From http://lattes.cnpq.br/1770263016352375

 

Juliana Araújo de Medeiros, Núcleo de Educação Permanente of SAMU 192 Regional Fortaleza

Possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989) com especialização em Endodontia. Ex-coordenadora pedagógica do Núcleo de Educação Permanente do SAMU 192 - Regional Fortaleza é dentista da Secretaria Municipal de Saúde de Fortaleza (CE). Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Coletiva, com especialização em Processos Educacionais na Saúde (IEP/HSL, 2014), em Regulação em Saúde no SUS (IEP/HSL, 2013), em Gestão de Sistema e Serviço de Saúde (UNICAMP, 2007), em Epidemiologia e Vigilância em Saúde (UFC, 2006) e em Dinâmica de Grupo e Relações Humanas (CDGRH, 2001).

References

Fortaleza PM de. Diário Oficial do Município No 15.757, de 29 de abril de 2016 [Internet]. Fortaleza; 2016 [cited 2020 Apr 18]. Available from: https://diariooficial.fortaleza.ce.gov.br/download-diario?objectId=workspace://SpacesStore/dd6ec367-0e06-4ba1-8b9e-373101f45120;1.1&numero=15757

Peixoto LS, Gonçalves LC, Costa TD da, Tavares CM de M, Cavalcanti ACD, Elaine Antunes Cortez. Educação permanente, continuada e em serviço: desvendando seus conceitos. Enferm Glob [Internet]. 2013 [cited 2020 Apr 16];29:324–40. Available from: http://scielo.isciii.es/pdf/eg/v12n29/pt_revision1.pdf

Núcleo de Educação Permanente. Legislação SAMU 192 - Regional Fortaleza [Internet]. 2019 [cited 2020 Apr 16]. Available from: https://samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/o-samu-192-fortaleza/nucleo-de-ensino/legislacao

Brasil M da SS de G do T e da E na SD de G da E em S. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde [Internet]. Série B. Textos Básicos de Saúde Série Pactos pela Saúde 2006, v. 9. Brasília: Ministério da Saúde; 2009 [cited 2020 Apr 16]. 64 p. Available from: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/pacto_saude_volume9.pdf

Carotta F, Kawamura D, Salazar J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saúde e Soc [Internet]. 2009 [cited 2020 Apr 16];18(supl.1):48–51. Available from: http://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/29529

Azevedo CRF de. Aprimoramento da Regulação Médica Primária no Serviço de Atendimento Pré-hospitalar do SAMU 192 em Fortaleza-Ceará, através da Estratégia de Educação Permanente em Saúde [Internet]. [São Paulo]: Instituto Sírio-Libanês de Ensino e Pesquisa; 2012. Available from: https://www.researchgate.net/publication/350950372_Aprimoramento_da_Regulacao_Medica_Primaria_no_Servico_de_Atendimento_Pre-hospitalar_do_SAMU_192_em_Fortaleza-Ceara_atraves_da_Estrategia_de_Educacao_Permanente_em_Saude

Lopes SRS, Piovesan ÉT de A, Melo L de O, Pereira MF. Potencialidades da educação permanente para a transformação das práticas de saúde. Com Ciências Saúde [Internet]. 2007 [cited 2020 Apr 16];18(2):147–55. Available from: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-484725

El Hetti LB, Bernardes A, Gabriel CS, Fortuna CM, Maziero VG. Educação permanente/continuada como estratégias de gestão no Serviço de Atendimento Móvel de Urgência. Rev Eletrônica Enferm [Internet]. 2013 Dec 31 [cited 2020 Apr 20];15(4):973–82. Available from: http://revistas.ufg.br/index.php/fen/article/view/24405

Jacobovski R, Ferro LF. Educação permanente em Saúde e Metodologias Ativas de ensino: uma revisão sistemática integrativa. Res Soc Dev [Internet]. 2021 Mar 20 [cited 2020 Apr 3];10(3):e39910313391. Available from: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13391

Mitre SM, Siqueira-Batista R, Girardi-de-Mendonça JM, Morais-Pinto NM De, Meirelles CDAB, Pinto-Porto C, et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Cien Saude Colet [Internet]. 2008 [cited 2020 Apr 16];13(2):2133–44. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232008000900018&script=sci_abstract&tlng=pt

Berbel NAN. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semin Ciências Sociais e Humanas [Internet]. 2011 [cited 2020 Apr 16];32(1):25–40. Available from: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/seminasoc/article/view/10326

Silva GM, Guanaes-Lorenzi C. Registros Reflexivos na Facilitação de Processos de Educação Permanente em Saúde. Rev da SPAGESP [Internet]. 2021 [cited 2020 Apr 20];22(1):6–21. Available from: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702021000100002

Núcleo de Educação Permanente. Espiral de Princípios Educacionais do NEP SAMUFor [Internet]. 2021 [cited 2020 May 24]. Available from: https://sead.samu.fortaleza.ce.gov.br/mod/page/view.php?id=221&forceview=1

Fortaleza SM da S de. Plano Municipal de Educação Permanente em Saúde 2018-2021 [Internet]. Timbó MIT, Pinheiro NMM, Albuquerque KM, Maia L de A, Dantas VL de A, Lima R de S, editors. Fortaleza: Secretaria Municipal da Saúde; 2018 [cited 2020 Apr 29]. 98 p. Available from: http://saude.fortaleza.ce.gov.br/2016-

Emerson Elias Merhy, Laura Camargo Macruz Feuerwerker, Ricardo Burg Ceccim. Educación Permanente en Salud: una Estrategia para Intervenir en la Micropolítica del Trabajo en Salud. Salud Colect [Internet]. 2006 [cited 2020 Apr 29];2(2):147–60. Available from: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=73120204

Nespoli G, Ribeiro VMB. Discursos que formam saberes: uma análise das concepções teóricas e metodológicas que orientam o material educativo de formação de facilitadores de Educação Permanente em Saúde. Interface - Comun Saúde, Educ [Internet]. 2011 Sep 2 [cited 2020 Apr 29];15(39):985–96. Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832011000400003&lng=pt&tlng=pt

Laprovita D, Fernandes FC, Almeida LP de, Corvino MPF, Cortez EA, Braga AL de S. Educação permanente no atendimento pré-hospitalar móvel: perspectiva de Emerson Merhy. Rev Enferm UFPE line [Internet]. 2016 Nov 15 [cited 2020 Apr 20];10(12):4680–6. Available from: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/11538

Garcia CA, Meneguci J, Bastos MAR. Ações de Educação Permanente na Saúde Pública Brasileira: uma revisão integrativa. REFACS (online) [Internet]. 2015 Jul 13 [cited 2020 Apr 29];3(3):194–205. Available from: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/refacs/article/view/1237

Fernandes FC, Laprovita D, Bonin WL de M, Valente GSC, Cortez EA, Corvino MPF. Permanent Education in the emergency mobile pre-hospital care service: an integrative review. Online Brazilian J Nurs [Internet]. 2020 Sep 2 [cited 2020 Apr 20];19(2):13. Available from: http://www.objnursing.uff.br/index.php/nursing/article/view/5928

Published

2021-07-10

How to Cite

1.
Azevedo CRF de, Medeiros JA de. Evolution in the Formation of Facilitators for Permanent Education by the Núcleo de Educação Permanente of SAMU 192 Regional Fortaleza. Rev. Chronos Urg. [Internet]. 2021 Jul. 10 [cited 2024 Nov. 23];1(1):e1121.10. Available from: https://chronos.samu.fortaleza.ce.gov.br/index.php/urgencia/article/view/10

Most read articles by the same author(s)